بهترین آموزشگاه زبان
آموزش خودروخودرو

آیا ماشین اتومات صفحه کلاچ دارد یا نه؟

ماشین اتومات صفحه کلاچ دارد؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از رانندگان و حتی تکنسین های فنی را به خود مشغول کرده است. در نگاه نخست، ممکن است پاسخ این سؤال ساده به نظر برسد. اما واقعیت فنی بسیار پیچیده تر از آن است که تصور می شود. درک اینکه آیا ماشین دنده اتومات صفحه کلاچ دارد، نیازمند بررسی دقیق سیستم انتقال قدرت، نوع گیربکس و تکنولوژی به کار رفته در طراحی آن است.

در تعمیرگاه تک گیربکس این موضوع همواره به عنوان یک نقطه شروع در تشخیص نوع تعمیر و سرویس گیربکس اتوماتیک مدنظر قرار می گیرد. بنابراین پیش از تصمیم گیری در مورد نگهداری، خرید یا تعمیر یک خودرو اتوماتیک، بهتر است ساختار گیربکس و سیستم کلاچ آن را به درستی بشناسید.

ماشین دنده اتومات صفحه کلاچ دارد؟ بررسی عملکرد فنی

ماشین دنده اتومات صفحه کلاچ دارد؟ بله، اما نه در همه انواع گیربکس ها. پاسخ دقیق به این سؤال به نوع سیستم انتقال قدرت خودرو وابسته است. در گیربکس های اتوماتیک کلاسیک یا همان AT، به جای صفحه کلاچ از قطعه ای به نام مبدل گشتاور استفاده می شود که بدون نیاز به درگیری مستقیم با راننده، انتقال نیرو را مدیریت می کند. بنابراین در این نوع سیستم، عملاً صفحه کلاچ سنتی وجود ندارد.

اما در نوع دیگری از گیربکس های اتوماتیک به نام گیربکس دوکلاچه یا DCT، استفاده از صفحه کلاچ نه تنها رایج است، بلکه دو صفحه کلاچ جداگانه در سیستم قرار دارد. در این حالت، ماشین اتومات صفحه کلاچ دارد، ولی کنترل آن کاملاً الکترونیکی است و برخلاف گیربکس های دستی، نیازی به دخالت مستقیم راننده نیست.

آیا ماشین های اتومات صفحه کلاچ دارند

آیا ماشین های اتومات صفحه کلاچ دارند؟ نگاهی دقیق به انواع گیربکس ها

آیا ماشین های اتومات صفحه کلاچ دارند؟ برای پاسخ به این سؤال باید با انواع سیستم های انتقال قدرت آشنا شوید:

۱. گیربکس اتوماتیک کلاسیک (AT):

ماشین های مجهز به این گیربکس از مبدل گشتاور بهره می برند. در این ساختار، ماشین اتومات صفحه کلاچ ندارد و به جای آن انتقال نیرو توسط مایع هیدرولیک درون مبدل گشتاور انجام می شود.

۲. گیربکس دوکلاچه (DCT):

در این نوع از گیربکس ها، که ترکیبی از فناوری دستی و اتومات است، ماشین های اتومات صفحه کلاچ دارند، آن هم دو عدد. عملکرد این صفحات کلاچ کاملاً الکترونیکی و با دقت بالا انجام می شود که باعث تعویض دنده بسیار سریع و نرم می گردد.

۳. گیربکس CVT:

این نوع گیربکس فاقد دنده های سنتی است و با استفاده از پولی و تسمه کار می کند. اگرچه در برخی مدل ها یک کلاچ ابتدایی برای قطع ارتباط موتور در زمان توقف تعبیه شده، ولی در کل می توان گفت ماشین های اتومات با CVT به طور معمول صفحه کلاچ ندارند.

ماشین های اتومات صفحه کلاچ دارد یا نه؟ واقعیت پشت حذف پدال کلاچ

ماشین های اتومات صفحه کلاچ دارد یا نه؟ این پرسش اغلب با این فرض مطرح می شود که چون پدال کلاچ وجود ندارد، پس حتماً صفحه کلاچ نیز حذف شده است. اما این تصور کاملاً اشتباه است. نبود پدال کلاچ لزوماً به معنای نبود صفحه کلاچ نیست. در بسیاری از خودروهای مدرن با گیربکس DCT، ماشین اتومات صفحه کلاچ دارد ولی سیستم آن به صورت هوشمند و خودکار عمل می کند. این همان جایی است که شناخت دقیق تکنولوژی های گیربکس اهمیت پیدا می کند.

کدام خودروهای اتومات صفحه کلاچ دارند؟

ماشین های اتومات با گیربکس دوکلاچه، بسیاری از مدل های اروپایی، چینی و کره ای را شامل می شوند. در این خودروها، عملکرد نرم، مصرف سوخت پایین و سرعت بالای تعویض دنده ها از مزایای اصلی استفاده از صفحه کلاچ دوبل است. به همین دلیل، اگر در حال بررسی تعمیر گیربکس چینی هستید، ممکن است با مواردی روبرو شوید که در آن، تعویض یا سرویس صفحه کلاچ در گیربکس اتومات جزو تعمیرات ضروری به شمار می رود.

ماشین دنده اتومات صفحه کلاچ دارد

مزایا و معایب وجود صفحه کلاچ در ماشین های دنده اتومات

وجود صفحه کلاچ در ماشین های دنده اتومات به خصوص در سیستم DCT باعث افزایش بازدهی، کاهش اتلاف انرژی و تعویض دنده های بسیار نرم می شود. اما از سوی دیگر، این سیستم ها نسبت به شرایط رانندگی حساس تر بوده و هزینه تعمیرات بالاتری دارند.

در سایت تک گیربکس این موضوع با دقت مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مناسب ترین راهکار تعمیر یا سرویس برای خودروهای دارای گیربکس دوکلاچه اتخاذ شود.

آیا همه ماشین های اتومات نیاز به سرویس کلاچ دارند؟

خیر. در خودروهایی با گیربکس AT و CVT معمولاً سرویس مستقیم صفحه کلاچ انجام نمی شود. اما در خودروهای دارای DCT، صفحه کلاچ نیاز به بررسی دوره ای دارد، مخصوصاً در شرایط رانندگی شهری یا ترافیکی سنگین که گرمای زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می شود.

در بررسی های میدانی و گزارش های تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس هایما مشخص شده که مدل های دارای DCT نیازمند بررسی دوره ای کلاچ برای جلوگیری از کاهش راندمان هستند. اگر مالک این خودروها هستید، قطعاً ارزش دارد تا از طریق لینک تعمیر گیربکس هایما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نتیجه گیری:

ماشین اتومات صفحه کلاچ دارد؟ پاسخ دقیق این است: بله، اما نه در همه مدل ها. اگر خودرو شما از نوع دوکلاچه باشد، صفحه کلاچ بخش مهمی از سیستم انتقال قدرت آن است. اما اگر از گیربکس اتومات سنتی یا CVT استفاده می کنید، صفحه کلاچ یا وجود ندارد یا ساختاری متفاوت دارد.

در پایان، اگر ساکن پایتخت هستید و به دنبال خدمات تخصصی گیربکس برای خودروهای اتوماتیک می گردید، توصیه می کنیم حتماً نگاهی به خدمات ما در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران بیندازید؛ اطلاعات جامع، دقیق و کاربردی در انتظار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.