خودروراهنمای خرید خودرو

بهترین مدل ساینا کدام است؟(کدام مدل ساینا ارزش خرید دارد؟)

سال‌ها قبل از اینکه ساینا معرفی، تولید و عرضه شود، گروه خودروسازی سایپا اولین خودرو انحصاری خود را با نام «تیبا» به بازار فرستاده بود که از نظر اندازه و ابعاد تقریبا مشابه خودرو جدید بود و حالا یک سدان دیگر به جمع خودروهای انحصاری این شرکت اضافه می‌شد. گروه خودروسازی سایپا، ساینا را برای رانندگانی ساخت که خودرویی بین پراید و پژو ۴۰۵ می‌خواستند و حاضر بودند برای خرید آن پول بیشتری از تیبا بپردازند.در این مقاله از بخش راهنمای خرید خودرو به بررسی مدل های مختلف ساینا می پردازیم.

ساینا، فیس لیفت تیبا

در دهه هشتاد خورشیدی، صحبت‌هایی درباره تولید و عرضه خودروهایی برای جایگزینی پراید به گوش می‌رسید. پراید خودرویی بود که از اوایل دهه هفتاد میلادی وارد ایران شده بود و خیلی زود توانسته بود در بازار محدود آن روزها، جای خود را پیدا کند و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای مونتاژ و بعدها تولید داخل تبدیل شود.

پراید در طول این سال‌ها با شکل و شمایلی شبیه به مدل‌های کره‌ای اولیه‌ای که وارد ایران شده بود، تولید می‌شد و به فروش می‌رسید و چهره‌اش و امکاناتش قدیمی شده بود.

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۸۷ اولین خودرو انحصاری خود با نام تیبا را معرفی و روانه بازار کرد. تیبا هم مثل پراید ۱۳۱ و ۱۳۲ سدان کامپکتی است که بعدا مدل هاچبک آن با نام تیبا ۲ نیز عرضه شد تا جای پراید ۱۱۱ را بگیرد. موفقیت تیبا مدیران گروه خودروسازی سایپا را بر آن داشت تا خودرو دیگری را در همین کلاس تولید و عرضه کنند. بنا به تقاضای مشتریان و بر اساس تحقیقات بازار، خودرو جدید باید از نظر ابعاد و اندازه بین تیبا و پژو ۴۰۵ باشد و طبیعتا گران‌تر از تیبا قیمت می‌خورد.

اولین سری ساینا در تیپ‌های SX و EX در سال ۱۳۹۵ روانه بازار شد و بعدها به جعبه دنده اتوماتیک مجهز شد. در آخرین سال‌های قرن چهاردهم، فیس لیفت جدید این خودرو با نام ساینا S و G به بازار آمد.

ساینا SX و ساینا EX، اولین تیپ‌ها

ساینا SX و ساینا EX، اولین تیپ‌ها

اولین سری ساینا در دو تیپ SX و EX به بازار آمد که کلمه «ساینا» با الفبای فارسی روی در صندوق عقب نوشته شده بود. خودرو جدید سایپا، در حقیقت فیس لیفت تیبا است و هر چند در نمای جلو و عقب تفاوت دارد اما اگر به نمای جانبی ساینا نگاه کنیم، شباهت زیادی بین این خودرو و تیبا می‌بینیم.

ساینا SX و EX مثل تیبا روی پلتفرم X200 گروه خودروسازی سایپا ساخته شدند و به همین دلیل مشخصات فنی یکسانی دارند. پیشرانه استفاده شده در این خودروهای جدید از نوع ۱.۵ لیتری M15 بوده که می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

تفاوت ساینا SX با ساینا EX در آپشن‌ها است. سنسور عقب، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب و تهویه دیجیتال در ساینا SX وجود ندارد و به همین دلیل مشتریان تقاضای زیادی برای آن نداشتند و خیلی زود از خط تولید حذف شد. اما ساینا EX همچنان در گروه خودروسازی سایپا تولید می‌شود.

ساینا اتوماتیک، اولین خودرو ایرانی با گیربکس اتومات

ساینا اتوماتیک، اولین خودرو ایرانی با گیربکس اتومات

استارت تولید ساینا اتوماتیک در سال ۹۴ زده شده و سه سال بعد به بازار آمد و عنوان اولین خودرو اتوماتیک ایرانی دارای جعبه دنده اتومات را از آن خود کرد. جعبه دنده این خودرو از نوع CVT است و قابلیت تعویض دنده دستی را هم دارد.

سیستم برق ساینا اتوماتیک تغییر کرد و پیشرانه M15 خودرو به دریچه گاز برقی مجهز شد و قابلیت استفاده از آپشن‌هایی مثل کروز کنترل و استارت بدون کلید را پیدا کرد. فرمان دی کات، کیلومترشمار جدید و حذف نوار مشکی ستون وسط، از تغییرات ظاهری ساینا اتومات است.

ساینا پلاس، با ظاهر SX و آپشن S

ساینا پلاس، با ظاهر SX و آپشن S

ساینا پلاس اولین خودرو سری پلاس گروه خودروسازی سایپا است. طبق اعلام این شرکت، خودروهای پلاس از نظر ظاهری فرقی نکرده‌اند و فقط آپشن‌های بیشتر و به‌روزتری دارند. بنابراین تعریف، ساینا پلاس همان تیپ SX است که با آپشن‌های ساینا S عرضه می‌شود.

از تغییرات ظاهری ساینا پلاس نسبت به تیپ SX می‌توان به سپر دو رنگ، چراغ‌های کوییکی جلو و کلمه ساینا پلاس در روی در جلو و پایین آینه بغل اشاره کرد. نمایشگر لمسی، فرمان اسپرت دی کات، بلوتوث، نویگیشن و شیشه دودی عقب از آپشن‌های جدید تیپ پلاس است.

ساینا S و ساینا G، فیس لیفت سدان جمع و جور سایپا

چهار سال بعد از عرضه اولین تیپ‌های ساینا، گروه خودروسازی سایپا فیس لیفت سدان جمع و جور خود را در تیپ‌های S و G به بازار عرضه کرد. سپر و جلو پنجره ساینا اس و جی به طور کامل تغییر کرده و یک نوار کرومی دور جلوپنجره را گرفته و چراغ‌های جلو هم مجهز به دیلایت یا چراغ روشنایی روز شده است. در عقب هم مثل جلو، طراحی گرافیک چراغ‌ها و سپر تغییر پیدا کرده است.

پیشرانه ساینا S و G همان موتور M15 تیپ‌های قبلی است و به دریچه گاز برقی مجهز شده. USB، چراغ بدرقه، آینه بغل برقی، کامپیوتر سفری، صندلی قابل تنظیم راننده و سرنشین جلو از آپشن‌های فیس لیفت جدید این خودرو است. ساینا G با آپشن‌هایی مثل نمایشگر لمسی، اتولایت، دوربین عقب، GPS، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و شیشه دودی عقب تیپ فول آپشن جدید ساینا به حساب می‌آید.

ساینا SR، دو رنگ مثل کوییک R

ساینا SR، دو رنگ مثل کوییک R

در آخرین روزهای سال ۹۹، گروه خودروسازی سایپا از جدیدترین تیپ ساینا رونمایی کرد. این خودرو ساینا SR نام دارد و مثل کوییک R دارای بدنه‌ای دو رنگ است. هنوز مشخصاتی تیپ جدید ساینا منتشر نشده اما به احتمال زیاد به جز دو رنگ بودن، تفاوت دیگری با ساینا اس نخواهد داشت.

تیپ‌های مختلف ساینا برای سلایق مختلف

ساینا در این پنج سالی که روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار دارد، در سه سری و شش تیپ مختلف به بازار آمده و هر کدام از این تیپ‌ها می‌تواند سلایق افراد مختلفی را با سطح بودجه‌های متفاوت پوشش دهد.

سایناSX و EXاتوماتیکS و G
نوع موتورM15  خطیM15 دریچه گاز برقیM15 دریچه گاز برقی
حجم موتور۱۵۰۳ سی سی۱۵۰۳ سی سی۱۵۰۳ سی سی
سیلندر / سوپاپ۴ / ۸۴ / ۸۴ / ۸
قدرت۸۷ اسب بخار۸۷ اسب بخار۸۷ اسب بخار
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر
جعبه دنده۵ سرعته دستیCVT۵ سرعته دستی
شتاب۱۲.۸ ثانیه۱۳ ثانیه۱۲.۸ ثانیه
سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت۱۷۰ کیلومت بر ساعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی۷ لیتر۷.۵ لیتر۷ لیتر
استاندارد آلایندگییورو ۴یورو ۴یورو ۵
طول۴۲۱۵ میلیمتر۴۲۱۵ میلیمتر۴۲۱۵ میلیمتر
عرض۱۶۶۳ میلیمتر۱۶۶۳ میلیمتر۱۶۶۳ میلیمتر
ارتفاع۱۴۸۴ میلیمتر۱۴۸۴ میلیمتر۱۴۸۴ میلیمتر
فاصله بین محورها۲۴۱۰ میلیمتر۲۴۱۰ میلیمتر۲۴۱۰ میلیمتر
وزن۱۰۵۰ کیلوگرم۱۰۸۵ کیلوگرم۱۰۵۰ کیلوگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.